اندر مقوله ی اکس

مسئله‌ی همسر/دوست/پارتنر قبلی تا وقتی که به طور شخصی درگیرش نشوید هیچ به چشم نمی‌آید و از اینکه بعضی‌ها چرا انقدر درگیرش هستند جا می‌خورید. آدم با خودش می‌اندیشد خب کسی که مناسب یک ارتباط خوب و سالم نبوده بعدها هم تاثیر چندانی در زندگی نخواهد گذاشت.

اما وقتی تمام درگیری‌های شخصی و بین فردی‌تان، تمام تلخی‌ها، تمام مشکلاتی که آنقدر زیاد شده بودند که شما را به جدایی کشاندند طی زمان رنگ می‌بازند و خاطرات شیرین و احساسات خوب قبلی رفته رفته دوباره زنده می‌شوند شما می‌مانید و مسئله‌ی آدم قبلی زندگیتان (یا به قولی اکس-فیلان). حالا اگر این بهم خوردن مسالمت آمیزتر باشد و خاطرات بدی از آن باقی نمانده باشد مشکل بدتر از این هم خواهد بود. و اگر در حال حاضر در رابطه‌ی دیگری باشید مسئله باز هم چند برابر می‌شود.

بعد درگیر می‌شوید و می‌بینید با اینکه تا پیش از این به نظرتان می‌آمد افراد بیش از حد لازم به این نکته پرداخته‌اند، درحقیقت هیچ کجا هیچ کسی راهنمایی چندان کارآمدی در این باره بر جا نگذاشته است. نه در مورد نحوه‌ی برقراری ارتباط شما در این حین با شخص خودتان و حس‌های شخصیتان (مثل حس عشق دوباره، حس پشیمانی از بهم زدن رابطه، حس عطش به بازگشتن به رابطه، در عین حال حس بدتان از دوباره تکرار کردن اشتباه، حس عشق و علاقه‌تان به فرد فعلی، و ...)؛ ارتباطتان با شریک فعلی‌تان (اینکه مسئله را بگویید یا خیر و تا چه حدش را بگویید، اینکه چه کنید ارتباطتان سرد نشود یا سردی ش را بپذیرید، اینکه حس خیانت به شریک فعلیتان دارید یا خیر، و ..)؛ و اگر هنوز در موقعیت‌های بیرونی با پارتنر سابقتان در ارتباطید نوع برخورد مناسب با او.


ده نشانه‌ی یک رابطه‌ی دچار بدرفتاری (سواستفاده) عاطفی



شما را از دوستان و خانواده‌تان جدا می‌کند

همسرانی که به لحاظ عاطفی بدرفتاری می‌کنند، شما را کامل برای خود می‌خواهند و در این راه تلاش می‌کنند. آن‌ها درک نمی‌کنند که شما خارج از این رابطه هم زندگی‌ای دارید که شامل خانواده و دوستانتان می‌شود. در ارتباط بودن با دیگران کاملا سالم و طبیعی‌ست، بنابراین اگر پارتنر شما، شما را از داشتن چنین روابطی منع می‌کند، این می‌تواند نشانه‌ای از یک رابطه آسیب‌زننده عاطفی باشد.


هتاکی و خشونت زبانی

اگر یک نفر شما را با اسامی توهین‌آمیز صدا می‌کند، حتی اگر می‌گوید شوخی می‌کند، منظور او آزار رساندن به شماست.

سواستفاده‌گر، گاهی اوقات خود را در لوای سرزنش کردن شما، گفتن اینکه شما باید روشن شوید، یا اینکه شما زیادی حساسید پنهان می‌کنند. شما زیادی حساس نیستید. بلکه در دل خود احساس می‌کنید این رفتار درست با شما نیست. این یکی از شیوه‌های سواستفاده‌گرهاست که به شما القا کنند این رفتار طبیعی‌ست و مشکل از شماست.



دیگران را برای مشکلات خودش سرزنش می‌کند

اگر طرف مقابل شما همیشه کسی دیگر از جمله شما را سرزنش می‌کند، این نشانه بدی‌ست. اگر او عصبانیت، خشونت و یا حمله زبانی می‌کند، ممکن است بگوید این به خاطر شماست. این نشانه یک رابطه ناسالم است که پارتنر شما هیچ‌گاه مسئولیت کارها و مقصر بودنش را قبول نمی‌کند.



استفاده از الکل و مواد

همه معتادان لزوما به مواد یا الکل معتاد نیستند ولی بسیاری از آنان هستند. اعتیاد می‌تواند به رفتار متغیر و دمدمی‌مزاجی منجر شود. اعتیاد ممکن است دروازه‌ای به بدرفتاری عاطفی و رابطه ناسالم باشد.


القای ترس

اگر در کنار پارتنر یا نامزدتان احساس ترس دارید، یک جای کار به شدت مشکل دارد. سواستفاده کننده‌ها ممکن است تلاش کنند شما را با خشونت، سلطه، یا تاکتیک‌های قدرتی بترسانند. مثلا آگاهانه شما را در موقعیت خطرناک قرار دهند، یا اینکه سلاح نشانتان دهند و به نوعی به شما القا کنند که از اینکه از آن استفاده کنند ترسی ندارند.


مجازات شما به خاطر گذر زمان بدون او

این حالت با تکنیک ایزوله کردن (اولین مورد این بحث) پیش می‌رود. سواستفاده‌گر شما را فقط برای خودش می‌خواهد. اگر شما بدون پارتنرتان جایی بروید یا کاری کنید، یا حتی اگر او با شما باشد اما دیگران هم آنجا باشند، یک سواستفاده‌گر احساسی، بعدا شما را مجازات خواهد کرد. او ممکن است داد بزند، توهین کند، تهدید کند یا حتی بدتر از این‌ها، و همه این‌ها فقط به خاطر اینکه شما اختصاصی به او نچسبیده‌اید.


از شما انتظار دارد مثل یک خدمتکار در خدمتش باشید

یک سواستفاده‌گر احساسی حس می‌کند در زندگی باید مانند یک شاهزاده با او رفتار شود و از شما می‌خواهد که یک خدمتکار راضی باشید. او از شما انتظار دارد که هر کاری انجام دهید و اصلا کمکی نمی‌کند.


شدیدا نسبت به شما حس حسادت دارد

یک رفتار برجسته سواستفاده‌گرها حسادت آن‌هاست. یک پارتنر یا نامزد سواستفاده‌گر معمولا نسبت به شما، بقیه مردم و حتی رویاها و اهداف شما حس حسادت دارد. حس حسادت و خشمشان حول چیزهای نامشهود شما مثل آرمان‌هایتان می‌گردد چون روی این جنبه‌های زندگیتان احساس کمبود کنترل می‌کنند.



شما را با احساسات خود کنترل می‌کند

یک سواستفاده‌گر کنترل‌گری جدی‌ست. ترشرویی و تهدید به ترک می‌کند و شما را به خاطر اینکه با ایده‌های او راجع به اینکه چیزها باید چگونه باشند همراه نمی‌شوید مجازات می‌کند. او تلاش می‌کند شما را برای اعمال اراده و آرزوی خودتان دچار احساس گناه و عذاب وجدان کند و ادعا می‌کند آنچه برای شما خوب است را انجام می‌دهد. سواستفاده‌گر ممکن است گاهی عقب‌نشینی و عذرخواهی کند و رفتار عاشقانه نشان دهد اما پشیمانی او زیاد دوام نمی‌آورد. وقتی حس کند شما برگشته‌اید دوباره شروع می‌کند!


فیزیکی می‌شود

اگر شما در یک رابطه اینچنینی واقع شده‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که سرانجام قضایا به درگیری فیزیکی برسد. احتمال دارد اول سواستفاده‌گر موهایتان را بکشد، هولتان دهد یا آن‌قدر محکم بگیرد و چنگتان بزند که دچار کوفتگی و کبودی شوید. این‌ها ممکن است فقط اخطارهایی باشند که قضایا می‌توانند در آینده بدتر شوند.  یک پارتنر با خلق و خوی انفجاری که قبلا عکس‌العمل خشونت‌آمیز داشته (شکستن اشیا، مشت کوبیدن به دیوار، درگیری با دیگران)، احتمال دارد به شما آسیب فیزیکی بزند.


مردان و زنان هر دو ممکن است قربانیان بدرفتاری احساسی باشند

یادآوری این نکته مهم است که در حالی که تصور می‌شود بدرفتاری احساسی بیشتر توسط مردان در برابر زنان صورت می‌گیرد، زنان هم می‌توانند وقتی در رابطه‌ای هستند چنین بدرفتاری‌ای انجام دهند. در رابطه دو همجنس هم می‌تواند این بدرفتاری صورت گیرد. بدرفتاری احساسی در هیچ رابطه‌ای قابل پذیرش نیست.


-------------------

پی‌نوشت:

بدرفتاری و سواستفاده در این متن ترجمه واژه abuse است.

 

منبع